شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، به عقیده کارشناسان خیلیها هنوز هم نمیدانند که برند و برندینگ مفهوم وسیعی را شامل میشود و فقط به لوگو و بنر تبلیغاتی محدود نیست! فارغ از تعاریف آکادمیک و اصطلاحات پیچیده، برندینگ به زبان ساده یعنی ما کاری کنیم که ذهنیت مردم نسبت به برند ما بهگونهای خاص شکل بگیرد و به دنبال آن، افراد به سراغ ما بیایند و سمت برندهای دیگر نروند. همانطور که اشاره شد، بحث برندینگ بسیار گسترده و پُرشاخه است ولی ما در این نوشتارِ جمعوجور قصد داریم راههای «برندسازی کمهزینه» را مطرح نماییم. بهعبارت دیگر، یک سری راهکارهای خلاقانه وجود دارد که شما با استفاده از آنها میتوانید با صرف هزینهای نسبتاً اندک، برند خود را ترویج و تبلیغ کنید.
نمونهی موفق این موضوع آمازونپرایم است. که سرویس اشتراکی آمازون است و برای کاربرانی طراحی شده که میخواهند با عضویت در آن از تخفیفهای بیشتری بهرهمند شوند. آمازون پرایم مجموعهای از مزایای بسیار جذاب رادر اختیار مخاطبان خود میگذارد و بر طبق آمار با استفاده از همین شیوه ۶۳ درصد از افرادی که برای نخستین بار وارد سایت میشوند حتما خرید میکنند و به افزایش فروش کمک میکنند. به طور کلی میتوان گفت زمانی یک برند به مرحلهی رشد و پیشرفت میرسد که همگام با فناوری حرکت کند و با رقبای بزرگتر به وسیلهی منابع بیشتر رقابت کند. از طرف دیگر پاسخگویی به نیاز مخاطب را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و در انتقال محصول به مصرفکننده برتری و تمایز ایجاد کند. در این مرحله است که برند معنیدار میشود و مشتریان بیشتری جذب میکند. بیشتر استارت آپ های تک شاخ جهان برای مخاطبان خود اعتماد آفریدهاند و برای یک هدف منحصر به فرد فراتر از کسب درآمد حرکت کردهاند. آنهاب ه طور ایدهآلی با نیاز مصرفکننده در ارتباط بودهاند و کسب و کار خود را بر مبنای سازگاری با مشتری بنا کردهاند.
برندسازی فرایندی زمانبر است
محمد علی پور، کارشناس استارت آپ
ابتدا برای درک درست از واژه برندسازی از کسب و کارهای قدیمی مثالی را عنوان می شود. شرکت هایی مانند کوکاکولا در یک قرن گذشته در حال برندسازی بوده اند و به همین دلیل در تمام دنیا پرفروش و محبوب هستند. امروز حتی از کودک پنج ساله هم پرسیده شود بهترین ماشین چه ماشینی است بدون شک نام بنز را می آورد. برندسازی باید اینگونه جلو برود. ایده بکر، کیفیت محصول و بازاریابی و تبلیغات مهم ترین دلایل ساخته شدن بک کبرند موفق هستند. برندینگ آنچنان تاثیری می گذارد که حتی با خرید گوشی موبایل با برند اپل یا کالاهای مختلف سایر برند های گران قیمت به دیگران به اصطلاح فخر فروشی می کنیم.
بنابراین برندسازی امروز در فضای کسب و کارهای نوین و دیجیتال از اهمیت بسیاری برخوردار است. در دنیای امروز که دنیای دیجیتال نام گرفته است باید اقتصاد را با استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان اداره کرد. رمز موفقیت این شرکت ها نیز برندسازی و شناساندن خود به بازارهای جهانی است. اما استارت آپ های نسل اول به این مهم توجه می کردند و آنطور که آمارهای استارت آپ های نسل دوم نشان می دهد مزایای تاسیس و راه اندازی این شرکت ها موسسان را به تشکیل تیم استارت آپی تشویق کرده و ساختار و موفقیت کسب و کار خیلی مهم جلوه نمی کند. به عبارتی برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. اصولاً برندسازی فرایندی زمانبر است و به این راحتیها به دست نمیآید اما باید برای آینده استارت آپ برنامه داشت و صرف فعالیت به عنوان کسب و کار نوین کافی نیست.
استارتآپها علیرغم کوچک بودن و منحصر به حوزه خاصی از تولیدات یا خدمات بودن به دلیل کثرت تعدادشان در آینده بخش بزرگی از گردش مالی اقتصادی در دنیا را به خود اختصاص خواهند داد. همین مساله باعث شده است تا دولتها، نهادها و شرکتهای خصوصی بزرگ در دنیا به رصد فعالیت ها، جمع آوری و تحلیل آمارهای این استارت آپها بپردازند و برندسازی را از ابتدای تشکیل ایده و در نهایت رسیدن به محصول نهایی در نظر داشته باشند.