صفحه اصلی / استان ها / استان های مرزی در صدر لیست ۲ دهک پایین درآمدی
استان های مرزی در صدر لیست ۲ دهک پایین درآمدی

استان های مرزی در صدر لیست ۲ دهک پایین درآمدی

کسب و کار نیوز- معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وضعیت رفاهی استان های مرزی اغلب از متوسط پایین تر بوده و در صدر لیست ۲ دهک با پایین ترین درآمد قرار دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سومین نشست “ایجاد اشتغال پایدار و تأمین و تقویت معیشت مرزنشینان” با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیر، نمایندگان وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و… در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران در اسفند ۱۴۰۱ قرار شد رویداد مرز طلایی برگزار شود. در حال حاضر چالش استان‌های مرزی اشتغال و مساله کولبران و… است. بیش‌از نیمی از استان‌ها و ۱۲۰ شهر مرزی هستند. این امر اهمیت این مصوبه و هم افزایی بین نهادها را نشان می‌دهد.

وی افزود: مناطق مرزی هم فرصت و هم تهدید به لحاظ امنیتی و اقتصادی هستند. فرهنگ کار و تولید در برخی استان‌ها با وجود انجام قاچاق در انواع متنوع در حال از بین رفتن است. وی در ادامه عنوان کرد: در بعضی استان‌ها با وجود فعالیت کارخانجات بیشتر زنان مشغول هستند و مردان ترجیح به کولبری دارند که دارای درآمد بیشتری است. معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ابعاد امنیتی و فرهنگی این مساله اظهار کرد: مشکل عدم هم افزایی نهادهای متولی بوده که عملکرد جزیره‌ای دارند.

کریمی بیرانوند یادآور شد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۵۵۰ شهر که ۲۲ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند در مناطق مرزی قرار دارند. در این سال میانگین نرخ بیکاری کشور ۱۳ درصد بود و در این شهرهای مرزی ۲۳ درصد بود. همچنین بر اساس آمار ۱۴۰۰، ۳۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دادند و ۵۰ درصد بیکاری مربوط به جمعیت این شهرها بود.

وی اضافه کرد: نرخ بیکاری کشور در سال ۱۴۰۰، ۹.۲ درصد بود اما این عدد در ۱۶ استان مرزی ۹.۹ درصد بود. این مقام دولتی در ادامه سخنان خود به آمار رصد اشتغال اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ تعداد شهرهای مرزی ۱۲۰ شهرستان بود که تعهد بود ۲۷۷ هزار نفر اشتغال ایجاد شود که اشتغال ایجاد شده بیش از ۳۴۱ هزار نفر بود.

او بیان کرد: وضعیت رفاهی استان‌های مرزی اغلب از متوسط پایین‌تر است. استان‌هایی که ۲ دهک پایین درآمدی را تشکیل می‌دهند استان‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و… هستند. معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان از نهادهای متولی خواست تا پویاتر بوده و هم افزایی مورد نیاز به وجود آید. در حال حاضر نتایج ساماندهی اشتغال مرزنشینان قابل قبول نیست.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.