صفحه اصلی / سرخط خبرها / گردشگری ارز دولتی نمی‌گیرد
گردشگری ارز دولتی نمی‌گیرد

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی:

گردشگری ارز دولتی نمی‌گیرد

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: گردشگری ایران برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی ارز دولتی دریافت نمی‌کند. ارز مورد نیاز برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی به نرخ روز و آزاد تامین می‌شود. فقط با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این ارز راحت‌تر از یک بانک خریده می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، قرار است ایران در سال ۱۳۹۸ دست‌کم در ۲۰ نمایشگاه گردشگری بین‌المللی حضور رسمی داشته باشد. محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری ـ گفته است: برای تهیه این فهرست از تشکل‌های گردشگری استعلام گرفته شده است. فهرست نمایشگاهی نیز با توجه به کشورهای بازار هدف گردشگری تهیه شده است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص کرده امسال ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی سفر و گردشگری AITF آذربایجان، COTTM چین، ATM  دبی، عراق، Kotfa کره جنوبی، CMT  چین، پاکستان، OIPYKA روسیه، CITM چین، JATA ژاپن، TOP RESA  فرانسه، عمان، هند، IITT  هند، Fitur  اسپانیا، EMITT  ترکیه، TTG  ایتالیا، ITB  برلین، MITT  روسیه و Gitf چین حضور خواهد داشت.

سوای این، نمایشگاه‌های دیگری همچون WTM انگلیس برگزار می‌شود که بخش خصوصی ایران بدون نقش دولت در آن حضور خواهد داشت، نمایشگاهی که محل قرارهای مهم گردشگری دنیا است. مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری که پیش‌تر از تمایل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای واگذاری مسؤولیت غرفه ایران در برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی به تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری ایران و شرکت‌های خصوصی سخن گفته بود، درباره بی‌ثباتی‌هایی که در انتخاب مجری نمایشگاه‌ها وجود دارد نیز توضیح داده بود: « مجریان این نمایشگاه‌ها همان افرادی هستند که سابقه اجرا را در سال‌های گذشته داشته اند. واگذاری این مسؤولیت به طور نانوشته اتفاق می‌افتد. این‌که هر سال تنها یک شرکت متولی باشد امکان نظارت را از ما سلب می‌کند. نباید اجازه دهیم انحصار حضور در نمایشگاه تنها برای عده‌ای خاص باشد. از طرف دیگر تغییر هر سال مجریان یکی از موضوعاتی است که باید آسیب شناسی شود. می‌توان این موضوع را در نظر گرفت که اگر شرکتی چند سال مجری بوده و توانمندی‌اش را ثابت کرده با او قرارداد چند ساله ببندیم و این مسؤولیت را برای مدت طولانی‌تری به او واگذار کنیم. »

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ یکی از همین مجریان است که مسؤولیت برپایی غرفه ایران در نمایشگاه‌های فرانسه، اسپانیا و چین را برای چند سال متوالی به عهده داشته است. اواخر سال گذشته از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرهایی شنیده شد مبنی بر این‌که مسؤولیت این نمایشگاه‌ها قرار است به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شود اما پس از حواشی که برای مدیرعامل آن پیش آمد، این جریان مسکوت ماند.

زمین ایران در فرانسه و اسپانیا خریده شد

عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ اما از تدوام مسؤولیت این شرکت در برپایی غرفه ایران در نمایشگاه‌های فرانسه، اسپانیا و چین و پذیرفتن نقش جدید در نمایشگاه‌های هند و ترکیه خبر داد.او اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمایل داشت، مسؤولیت غرفه ایران را در نمایشگاه‌هایی که متولی خوبی داشتند، به مجریان قبلی واگذار کند، مانند نمایشگاه‌های برلین، مسکو و لندن که اتفاقا مسؤولیت آن‌ها با تشکل‌ها و آژانس‌های خصوصی بوده است.

اسلامی گفت: بخش گردشگری ایران (خصوصی و دولتی) برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ارز دولتی دریافت نمی‌کند. ارز مورد نیاز با نرخ روز و آزاد تهیه می‌شود.گران شدن هزینه شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری در چند سال اخیر مساله‌ی بخش گردشگری ایران شده است. حضور در این نمایشگاه‌ها، تنها اقدام تبلیغاتی کشور در بعد بین‌الملل است. تشکل‌های خصوصی سال گذشته از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کردند مشکل ارز مورد نیاز برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را حل کند. محمد ابراهیم لاریجانی ـ  مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری ـ در همین راستا گفته بود: «در بسته حمایتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هیات دولت داده، به این موضوع نپرداخته‌اند. باید راهکاری برای تامین ارز به نرخ دولتی در نظر گرفته شود. » با این وجود هنوز پاسخی به این نگرانی داده نشده است. مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تامین ارز مورد نیاز برای حضور در این نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: تهیه ارز معمولا زمان‌بر است اما برای کانون هماهنگی شد تا این روند در بانک تسهیل شود. طبق ملاحظات مالی، لازم است فاکتور رسمی هزینه از نمایشگاه‌های بین‌المللی دریافت شود تا از یک بانک، ارز مورد نیاز را تامین کنیم. حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره باعث شد بخشی از نگرانی‌های ما برای تامین آن حجم ارز مورد نیاز حل شود.

وی افزود: سال قبل صورت حساب سه چهار نمایشگاه را یکجا دریافت کردیم اما امسال و تا این لحظه فقط دو نمایشگاه فرانسه و اسپانیا صورت حساب فرستانده‌اند که زمین مورد نیاز غرفه ایران در این نمایشگاه‌ها، خریده شده است و دست‌کم درباره حضور در این دو نمایشگاه فعلا نگرانی نداریم.اسلامی گفت: برای حل مشکل تبدیل و انتقال بودجه مورد نیاز در نمایشگاه‌ها قرار شد از امسال فراخوان داده شود تا شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌ها هزینه‌ها را به یورو پرداخت کنند تا طرفین در تبدیل ارز نگرانی نداشته باشند. البته بخش خصوصی در نمایشگاه‌های دیگر قبلا به این شیوه اقدام کرده است. او به برنامه‌ی ایران برای شرکت در نمایشگاه گردشگری دهلی هند، ترکیه و چین، ‌اشاره کرد و گفت: این کشورها بازار هدف در اولویت گردشگری ایران است، ‌در نتیجه برای حضور در نمایشگاه‌های آن‌ها برنامه‌ریزی شد. پیشنهاد شده است در نمایشگاه‌هایی که در سه نقطه از چین برگزار می‌شود نیز حضور داشته باشیم. در همین راستا قرار است سایت «ویزیت ایران» نیز به زبان چینی مسلط شود. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطالعات خوبی روی این کشور انجام داده و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز بر آن اساس حرکت می‌کند.

وی اضافه کرد: در ادامه تورهای آشناسازی که برای رسانه‌ها و توراپراتورهای چینی برگزار شد و نتایج خوبی داشت، تصمیم گرفته شد، تور دیگری برگزار شود. در تور قبلی، آژانس‌داری حضور داشت که می‌گفت که هیچ‌وقت به ایران سفر نکرده بود و این کشور هرگز در مسیر برنامه سفرهایش قرار نداشت اما پس از حضور در تورآشناسازی، تورهای زیادی به مقصد ایران تعریف کرد. در تورآشناسازی دوم نیز توراپراتوری قرار است حضور داشته باشد که ۷۵۰۰ پرسنل و ۶۵ دفتر در چین دارد.

«میلان» اذیت کرد، «مونیخ» جایگزین شد

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون اتومبیلرانی و جهانگردی  به برنامه ایران برای حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی که مسؤؤلیت برخی از ان‌ها به این کانون سپرده شده است، به ایسنا توضیح داد: با هماهنگی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حضور درنمایشگاه‌های بین‌المللی مونیخ (آلمان)، فلورانس (ایتالیا)، چین و هند برنامه‌ریزی شده است. تا سال گذشته میلان (ایتالیا) جزو نمایشگاه‌های صنایع دستی هدف ایران بود اما مدیریت اجرایی نمایشگاه آسیب‌هایی وارد کرد که نتیجه گرفتیم نمایشگاه مونیخ را جایگزین آن کنیم.

وی افزود: به هر حال صنایع دستی ایران در نمایشگاه فلورانس ایتالیا حضور دارد. این نمایشگاه با قدمت ۸۴ سال، به مراتب سطح فرهنگی بالاتری به نسبت نمایشگاه میلان دارد. هرچند میزان فروش محصولات در نمایشگاه فلورانس کم است اما همکاری زیادی با ایران دارند. درحالیکه نمایشگاه ایتالیا اینطور نبود، در گمرک و هنگام جانمایی زمین، مشکلاتی زیادی ایجاد شد، در نتیجه به معاونت صنایع دستی اعلام کردیم مسؤولیت نمایشگاه میلان را به عهده نمی‌گیرم و نمایشگاه مونیخ را که ارزش بالاتری دارد و بازار آن را مطالعه کرده‌ایم، جایزگزین می‌کنیم. دیگر نمی‌دانیم معاونت صنایع دستی درباره نمایشگاه میلان چه تصمیمی می‌گیرد.اسلامی همچنین از طراحی و برگزاری جشنواره انار در یزد و شهرهایی که این محصول را دارند و جشنواره یلدا در کاخ موزه‌های نیاوران و سعدآباد خبر داد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.