صفحه اصلی / اجتماعی / دلیل نیاز ما به وکیل امور ملکی چیست و وکلای املاک چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟
دلیل نیاز ما به وکیل امور ملکی چیست و وکلای املاک چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

دلیل نیاز ما به وکیل امور ملکی چیست و وکلای املاک چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

داشتن وکیل و مشورت با یک وکیل، چیزی است که شاید به باور بسیاری از مردم، تجملاتی و لاکچری به نظر برسد اما دعاوی مختلفی که امروزه مردم با آن روبه‌رو هستند این باور را کم و بیش تغییر داده است. وکیل شخصی است که در حوزه قوانین و مقررات کشور تحصیل کرده است و از آن‌چه که ما نمیدانیم به خوبی آگاه است، بنابراین مشورت و استفاده از وکلا باتوجه به تعدد پرونده‌های مختلف در دادگاه‌های مختلف امری منطقی و عقلانی است.

یکی از موضوعاتی که این روزها شمار زیادی پرونده را به خود اختصاص می‌دهد موارد مربوط به امور ملکی است. در دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول و ملکی پیچیدگی‌هایی وجود دارد که نیاز به وکیل ملکی حس می‌شود.  زیرا مسکن و املاک یکی از بخش‌های اساسی سرمایه‌گذاری مردم محسوب شده و حساسیت روی آن بسیار زیاد است و باور غلط در مورد استفاده نکردن از وکیل متخصص ملکی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

وکیل امور ملکی کیست و چه کسی را بهترین وکیل ملکی می نامند؟

 وکیل ملکی به وکیلی گفته می شود که در حوزه دعاوی ملکی تخصص دارد و با این‌که می‌تواند در سایر رشته‌ها نیز وکالت کند اما تجربه و تخصص خود را در امور ملکی قرار داده و نسبت به تمام پیچ و خم‌های این دعاوی و قوانین و مقررات امور ملکی آگاه است. شاید هرگز نتوان به این سوال پاسخ داد که بهترین وکیل ملکی کیست اما می توان صفات، معیارها و ویژگی‌های بهترین وکیل ملکی یا بهترین وکیل املاک را بر شمرد. بهترین وکیل ملکی فردی است که علاوه بر ویژگی های عام وکلای برتر همچون صداقت و ممارست، اشراف علمی و تجربه مدل‌های مختلف پرونده های ملکی را داشته باشد و تسلط لازمه به قوانین خاص وضع شده در این حوزه را در توشه معلومات خود حمل نماید. با این توضیح وکلای مختلفی را می‌توان به عنوان بهترین وکلای ملکی در نظر گرفت.

منظور از اموال غیرمنقول حوزه کاری وکیل ملکی چیست؟

اموال غیر منقول به اموالی اطلاق می‌شود که امکان جابه‌جایی و نقل مکان ندارند از جمله زمین، خانه، باغ، آپارتمان و … دعاوی مرتبط با امور ملکی که حیطه فعالیت وکیل ملکی را شامل می‌شود، دعاوی هستند که عمدتا موضوع ارتباط بین اموال غیرمنقول و انسان بوده و برخی از آنها عبارتند از: تنظیم سند رسمی، خلع ید، افراز و فروش مال مشاع و … .

 مهم‌ترین و بیش‌ترین مواردی که حجم زیادی از پرونده‌های ملکی در دادگاه‌ها را به خود اختصاص داده در زمینه  اسناد ملکی، فسخ معامله و انحصار وراثت، حق کسب و پیشه، تخلیه ملک استیجاری، دعاوی افراز و تفکیک، دعاوی سه گانه تصرف است.

از جمله مواردی که وکیل ملکی متخصص در آن تجربه دارد:

  • رای دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر
  • رای اصراری
  • نظریه‌های مشورتی
  • رای وحدت رویه
  • دادخواست و معرفی دعوا
  • نشست‌های قضایی
  • رای شعب دیوان عالی کشور

متاسفانه به علت عدم آگاهی از قوانین و مقررات شاهد پرونده‌هایی هستیم که به عنوان مثال به علت عقد قراردادهای غیر اصولی توسط برخی بنگاه‌داران، افزایش پیش‌خرید (بیع سلف)، نوسانات بازار، نوسانات قیمت و عرضه مصالح ساختمانی و عدم تغییر اسناد عادی به اسناد رسمی توسط صاحبان زمین روز‌به‌روز به تعداد آنها افزوده می‌شود.

با توجه به این‌که رسیدگی به دعاوی ملکی نیازمند تخصص، تجربه، دانش و آگاهی از قوانین و مقررات است وکلای ملکی که با وجود توانایی در طرح دفاع در کلیه دعاوی بیش‌تر در حوزه اموال غیر منقول و امور ملکی فعالیت می‌کنند، گزینه مناسبی هستند که باید در مورد موضوعات ملکی به آنها رجوع و از کمک و مشورت آنها استفاده کرد.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشید مشاورین املاک و یا صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی، به رغم تجربه خود در امور ملکی وکیل و حقوقدان نیستند و صرف تجربه آن‌ها در امر خرید و فروش و اجاره ملک، شما را از حضور یک وکیل ملکی متخصص و مجرب بی‌نیاز نمی‌کنند، بنابراین بهتر است به‌جای گوش دادن به مشاوره‌های غیرحرفه‌ای حتما قبل از هرکاری با وکیل امور ملکی مشورت نمایید.

در واقع داشتن یک وکیل ملکی مجرب و معتمد به دلیل فقدان اطلاعات حقوقی بین مردم، می‌تواند از بسیاری مشکلات نظیر فریب خوردن در معاملات ملکی پیشگیری نماید. چرا که شناخت و آگاهی نسبت به نکات حقوقی و مناسبات قانونی بخش خرید و فروش، معامله املاک و انتقال آن و … اهمیت زیادی دارد و همه این موارد در زمره اطلاعات و تجربه وکیل ملکی است.

از جمله مزایای استفاده از وکیل ملکی

در ادامه به برخی از مزایای استفاده از وکیل ملکی متخصص می پردازیم. با ما همراه باشید و با دقت مطالعه نمایید.

  • بررسی و رسیدگی و پیگیری تخصصی به دعاوی ملکی اعم از مشکلات ناشی از خرید و فروش، اجاره، حقوق ارتفاق و انتفاع، سرقفلی، تنظیم سند رسمی، مطالبه اجاره بها، تنظیم سند و … .
  • ارائه مشاوره و دادن آگاهی کامل و جامع در مورد مراحل مختلف رسیدگی به دعواهای ملکی.
  • رسیدگی به پرونده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین روش.

اگر در زمینه امور ملکی و اموال غیرمنقول به دنبال پیگیری پرونده یا بستن قرارداد یا هر مورد دیگری هستید که ممکن است در آینده شما را با چالش هر چند کوچک مواجه کند دست نگه دارید و موضوع را با یک وکیل ملکی متخصص در میان بگذارید.

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.